الأحد، 21 ديسمبر 2025

مقال تحت عنوان{{الإنسان ابن الكرامة لا ابن الجغرافيا}} بقلم الكاتب العراقي القدير الأستاذ{{أحمد الموسوي}}


الإنسان ابن الكرامة لا ابن الجغرافيا

يشيع في الخطاب السياسي والاجتماعي اختزال الإنسان في جغرافيا ولادته، وكأن الوطن قدرٌ بيولوجي لا فكاك منه، أو ميراثٌ يُفرض على المرء دون أن يُسأل عمّا منحه من أمان وحقوق وعدالة. غير أن التجربة الإنسانية، قديمها وحديثها، تكشف حقيقة أعمق؛ فالوطن ليس مجرد أرضٍ نولد فوقها، بل منظومة قيم وقوانين، إمّا أن تصون الإنسان أو تُقصيه.

قد يولد الإنسان في بلدٍ لا يحفظ كرامته، ولا يضمن حقوقه، ولا يعترف بإنسانيته الكاملة، فيقضي عمره أسير اسم وطنٍ لم يحتضنه يومًا. وفي المقابل، قد يجد وطنه الحقيقي في مكانٍ آخر، منحه الأمان، وفتح له أبواب العمل والعيش بكرامة، وساواه بغيره أمام القانون، دون سؤالٍ عن دينه أو عرقه أو أصله.

ويقدّم الواقع المعاصر أمثلة لا تُحصى على ذلك؛ فكم من مهاجرٍ غادر أرض مولده مكرهًا لا كارهًا، ليبدأ حياة جديدة في بلدٍ احتواه بالقانون لا بالعاطفة وحدها، ومنحه حق التعليم والعمل والرعاية الصحية، ووفّر له مظلة العدالة. هناك، يشعر الإنسان للمرة الأولى أن وجوده ليس عبئًا، بل قيمة، وأن الانتماء لم يعد شعارًا يُرفع، بل تجربة تُعاش.

هذا المعنى لم يكن غريبًا عن الفلسفة. فقد رأى أرسطو أن الدولة الحقيقية ليست مجرد إقليم جغرافي، بل مجتمع أخلاقي يقوم على العدالة وتحقيق الخير العام. فالمدينة التي تخلو من العدالة، في نظره، لا تستطيع أن تمنح الإنسان معنى الانتماء الحقيقي، مهما اتسعت حدودها.

أما الفيلسوف الألماني إيمانويل كانط، فقد تجاوز فكرة الوطن القومي الضيق، وتحدث عن “الحق الكوني” للإنسان، مؤكدًا أن لكل فرد كرامة أصيلة يجب احترامها أينما وُجد. فالانتماء الأخلاقي، عند كانط، سابق على الانتماء الجغرافي، وتستمد شرعيته من العقل والعدالة لا من الجنسية.

وفي القرن العشرين، عبّرت حنّة آرندت عن هذا المعنى بقولها إن أخطر ما يفقده الإنسان في المنفى أو اللجوء ليس الأرض، بل “الحق في أن يكون له حقوق”. فالانتماء الحقيقي، في نظرها، يتحقق حيث يوجد نظام سياسي يعترف بالإنسان كذات قانونية ذات قيمة، لا حيث وُلد فحسب.

من المنظور الاجتماعي، لا يقوم الانتماء على الدم وحده، بل على الإحساس بالعدالة. فالانتماء يتشكّل حين يشعر الإنسان أن صوته مسموع، وحقوقه مصونة، وكرامته غير قابلة للمساومة. ولهذا، فإن الولاء لا يُفرض بالقهر ولا يُصنع بالخوف، بل يُبنى بالإنصاف.

أما سياسيًا، فإن الدولة التي تطلب ولاء مواطنيها والمقيمين فيها، مطالبة قبل كل شيء أن تكون دولة قانون، لا دولة امتيازات ولا انتقائية في الحقوق. دولة تحمي الإنسان لا تُخضعه، وتساوي بين الناس لا تُفرّقهم. عندها فقط يتحول المواطن والمقيم إلى شركاء حقيقيين في البناء، لا مجرّد أرقام في السجلات أو أدوات في الخطاب السياسي.

ويأتي البعد الديني ليؤكد هذا المعنى تأكيدًا جليًا. ففي الإسلام، لم تُربط كرامة الإنسان بأرضٍ أو نسب، بل بإنسانيته ذاتها، قال تعالى:
﴿وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ﴾
[الإسراء: 70]
فالتكريم هنا شامل لكل البشر، دون تمييز، ودون اشتراط جغرافيا أو هوية قومية.

وقال تعالى أيضًا:
﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا﴾
[الحجرات: 13]
فالاختلاف في الشعوب والأوطان ليس سببًا للتفاضل أو الإقصاء، بل دعوة للتعارف والتكامل، بينما معيار التفاضل الحقيقي هو التقوى، أي السلوك الأخلاقي والعدل.

ويؤكد النبي محمد صلى الله عليه وآله وسلم هذا المبدأ بقوله:
«لا فضلَ لعربيٍّ على أعجميٍّ، ولا لأعجميٍّ على عربيٍّ، ولا لأحمرَ على أسودَ، ولا لأسودَ على أحمرَ إلا بالتقوى»
وهو حديث يؤسس لمفهوم إنساني جامع، تُقاس فيه قيمة الإنسان بأفعاله وقيمه لا بأصله.

وفي المسيحية، يبرز هذا المعنى في قول بولس الرسول:
«ليس يهودي ولا يوناني، ليس عبد ولا حر، ليس ذكر ولا أنثى، لأنكم جميعًا واحد»
(غلاطية 3:28)
وهو نص يُسقط الفوارق العرقية والاجتماعية، ويؤكد وحدة الإنسان وقيمته بعيدًا عن الانتماء القومي أو الطبقي.

أما في اليهودية، فتؤكد التوراة مبدأ احترام الغريب والوافد، إذ جاء فيها:
«وأحبوا الغريب، لأنكم كنتم غرباء في أرض مصر»
(سفر التثنية 10:19)
كما يذهب التلمود إلى أن البشر جميعًا خُلقوا من نفس واحدة، حتى لا يدّعي أحد فضلًا على غيره، وهو تأكيد واضح على المساواة الإنسانية ونفي التفاضل على أساس الأصل.

خلاصة القول من الفلسفة إلى الدين، ومن التجربة الاجتماعية إلى الواقع السياسي، تتكرر حقيقة واحدة: الوطن ليس مجرد مكان نولد فيه، بل فضاء تُصان فيه الكرامة وتُحترم الإنسانية.

إن حبّ الإنسان لوطنٍ احتواه، وأنصفه، وحفظ حقوقه، ليس خيانةً لوطن الميلاد، بل تعبير صادق عن فطرة تبحث عن العدل. فالوفاء في جوهره ليس للتراب وحده، بل للقيم التي تجعل الحياة ممكنة، وللنظام الذي يحمي الإنسان بدل أن يستهلكه.

فالإنسان في النهاية ليس ابن الأرض التي وُلد فوقها فحسب، بل ابن الأرض التي عاش فيها مرفوع الرأس، آمنًا، حرًا، محترمًا. حيث تُصان الكرامة يولد الانتماء، وحيث يُحترم الإنسان يتشكّل الوطن الحقيقي.

✍️ بقلم أ.د. أحمد الموسوي
جميع الحقوق محفوظة للدكتور أحمد الموسوي 
بتأريخ 12/21/2025
Time:12:31am

—————————-

A Human Being Is the Child of Dignity Not Geography

In political and social discourse human beings are often reduced to the geography of their birth as if a homeland were a biological destiny an inherited fate imposed without questioning whether it has provided safety rights or justice. Yet human experience past and present reveals a deeper truth. A homeland is not merely the land on which we are born but a system of values and laws that either protects human dignity or excludes it.

A person may be born in a country that fails to safeguard dignity guarantee rights or recognize full humanity and may spend an entire lifetime captive to the name of a homeland that never truly embraced them. Conversely one may discover a true homeland elsewhere where security is granted opportunities for work and a dignified life are opened and equality before the law is upheld without questioning religion ethnicity or origin.

Contemporary reality offers countless examples of this truth. Many migrants have left their countries of birth out of necessity rather than rejection and have begun new lives in societies that welcomed them through law rather than sentiment alone. In such places access to education employment healthcare and justice reshapes existence itself. There a person realizes that their presence is not a burden but a value and that belonging is no longer a slogan but a lived experience.

This understanding is not foreign to philosophy. Aristotle viewed the true state not as a geographical territory but as an ethical community founded on justice and the pursuit of the common good. A city devoid of justice in his view cannot grant its people genuine belonging no matter how vast its borders may be.

Immanuel Kant moved beyond the narrow concept of the nation state and spoke of a universal human right grounded in inherent dignity. For Kant moral belonging precedes geographic belonging and derives its legitimacy from reason and justice rather than nationality.

In the twentieth century Hannah Arendt articulated this idea when she argued that the greatest loss experienced in exile or displacement is not land itself but the right to have rights. True belonging in her view exists where a political order recognizes the individual as a legal subject of value not merely where one happened to be born.

From a social perspective belonging is not built on bloodlines alone but on a sense of justice. It emerges when individuals feel that their voices are heard their rights are protected and their dignity is non negotiable. Loyalty therefore cannot be imposed through coercion or fear. It is cultivated through fairness.

Politically any state that seeks the loyalty of its citizens and residents must first be governed by the rule of law. It must not operate as a system of privilege or selective rights. A state that protects people rather than subjugates them and treats individuals equally rather than dividing them transforms citizens and residents alike into genuine partners in building the nation rather than mere numbers in administrative records or tools of political rhetoric.

The religious dimension further affirms this principle. In Islam human dignity is not tied to land or lineage but to humanity itself. The Quran affirms that all children of Adam are honored and that this honor is universal and inclusive.

The Quran also teaches that humanity was created diverse so that people may know one another. Diversity of nations and homelands is not a basis for exclusion or superiority but an invitation to understanding cooperation and ethical coexistence. True distinction lies in moral conduct and justice.

The Prophet Muhammad peace be upon him and his family reinforced this principle by teaching that no person has superiority over another except through righteousness. This establishes a comprehensive human standard in which value is measured by actions and ethics not by origin.

Christian thought echoes this message. The Apostle Paul taught that distinctions of ethnicity status and gender do not determine human worth. This teaching affirms unity and inherent dignity beyond national or social identity.

Judaism likewise emphasizes respect for the stranger and the outsider. The Torah commands love for the stranger remembering that all people were once strangers. The Talmud further teaches that all human beings were created from a single soul so that no one may claim superiority over another. This affirms equality and rejects hierarchy based on origin.

From philosophy to religion and from social experience to political reality one truth remains constant. A homeland is not merely the place where we are born but the space in which dignity is preserved and humanity is respected.

To love a country that has embraced a person upheld justice and protected rights is not a betrayal of the place of birth. It is an honest expression of the human instinct to seek fairness. Loyalty at its core is not owed to soil alone but to the values that make life humane and to systems that protect people rather than consume them.

Ultimately a human being is not merely the child of the land on which they were born but the child of the land where they lived with dignity safe free and respected. Where dignity is preserved belonging is born. Where humanity is honored the true homeland takes shape.

✍️ Written by Prof Dr Ahmed Al Mosawi.
All rights reserved to Dr Ahmed Al Mosawi.
Date 12 21 2025.
Time 12 31 am.

https://sawtalhurrmag.blog/2025/12/21/%d8%a7%d9%84%d8%a5%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%a8%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%83%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%a8%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d8%ba%d8%b1%d8%a7%d9%81%d9%8a%d8%a7-a-human-being/ 

ليست هناك تعليقات: